Naujienlaiškių siuntimas be vartotojo sutikimo – vis dar didelė problema?

Naujienlaiškių siuntimas be vartotojų sutikimo: problema ir sprendimai

Net ir pakankamai aiškių BDAR (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) taisyklių laikais vis tenka išgirsti apie įmonių praktiką siųsti naujienlaiškius be aiškaus vartotojų sutikimo. Ši tema ypač aktuali, nes susijusi su asmens duomenų apsaugos klausimais ir gali turėti rimtų teisinių pasekmių kurios gali baigtis didelėmis administracinėmis baudomis.

Kas yra naujienlaiškiai ir kodėl jie siunčiami?

Naujienlaiškiai yra elektroniniai laiškai, kuriuos įmonės siunčia savo klientams ar potencialiems klientams, siekdamos informuoti apie naujausias naujienas, produktus, paslaugas ar specialius pasiūlymus. Tai efektyvus rinkodaros būdas, tačiau, norint jį naudoti teisėtai, būtina gauti aiškų vartotojo sutikimą.

Teisinis pagrindas ir reikalavimai

Pagal Europos Sąjungos Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą, bet kokia tiesioginė rinkodara elektroniniu paštu reikalauja išankstinio vartotojo sutikimo. Tačiau 2024 m. kovo mėnesį advokatų profesinės bendrijos „COBALT“ užsakymu  bendrovė „Spinter tyrimai“ atlikto reprezentatyvią šalies gyventojų apklausą, kurios metu išsiaiškino, kad net 44 proc. Lietuvos gyventojų teigia gaunantys reklaminių el. laiškų, nors laiško siuntėjui nėra patvirtinę, kad nori gauti reklamą. „COBALT“ Tai reiškia, kad įmonės net ir privalėdamos užtikrinti, jog jų siunčiami naujienlaiškiai būtų siunčiami tik gavus aiškų ir informuotą gavėjų sutikimą bando apeiti šią nuostatą rizikuodami pažeisti BDAR reglamentą. Baudos dydis už šio reglamento pažeidimą priklauso nuo pačio pažeidimo masto. Teoriškai įmonėms gali tekti susimokėti ir iki 4 procentų praėjusių metų įmonės pasaulinių pajamų.

Vyraujanti išimtis:

„COBALT“ vyresnioji teisininkė Renata Vasiliauskienė sako, kad: „Elektroninių ryšių įstatyme yra išimtis, kuri leidžia pardavėjui panaudoti esamo kliento elektroninį paštą ir juo siųsti naujienas. Tiesa, siunčiama informacija turi būti apie tos pačios įmonės panašias prekes ir paslaugas. Taip pat svarbu, kad klientas nebūtų išreiškęs prieštaravimo gauti reklamą tuo metu, kai atskleidė savo el. pašto adresą ir esant poreikiui galėtų lengvai atsisakyti naujienlaiškio”

Tarptautiniai pavyzdžiai

Jungtinėje Karalystėje didelė mažmeninės prekybos įmonė „British Airways” 2019 m. buvo nubausta 20 milijonų svarų sterlingų bauda už BDAR pažeidimus, kai paaiškėjo, kad jie siuntė reklaminius laiškus be vartotojų sutikimo . Ši byla plačiai aptarta tarptautinėje žiniasklaidoje ir tapo pavyzdžiu, kaip svarbu laikytis duomenų apsaugos reikalavimų.

Sprendimai ir rekomendacijos

Siekiant išvengti tokių pažeidimų, įmonėms rekomenduojama:

  • Gauti aiškų vartotojų sutikimą: Užtikrinti, kad visi naujienlaiškių gavėjai būtų aiškiai informuoti ir duotų savo sutikimą gauti tokius laiškus.
  • Teikti galimybę atsisakyti: Kiekviename naujienlaiškyje turi būti aiški nuoroda, leidžianti vartotojui lengvai atsisakyti tolimesnių laiškų gavimo.
  • Apsaugoti duomenis: Užtikrinti, kad vartotojų duomenys būtų tvarkomi pagal galiojančius teisės aktus ir apsaugoti nuo neteisėto naudojimo ar tuo labiau platinimo.

Išvados

Naujienlaiškių siuntimas be vartotojų sutikimo yra rimta problema, galinti sukelti teisinių pasekmių ir pakenkti įmonės reputacijai bei finansiniam stabilumui. Laikantis BDAR reikalavimų ir gerosios praktikos, galima užtikrinti, kad vartotojų duomenys būtų naudojami teisėtai ir saugiai.

Šaltiniai

  • COBALT
  • BBC

Ši informacija padės geriau suprasti naujienlaiškių siuntimo be vartotojų sutikimo problemą ir paskatins imtis veiksmų, kad būtų išvengta BDAR pažeidimų.

Tikimės, kad ši informacija apie naujienlaiškių siuntimą Jums buvo aktuali, o jei turite papildomų klausimų, kviečiame susisiekti su mumis ir pasikalbėti daugiau!